Nämen hejsan
Sedan sist så har det nog hänt en hel del.. Jag har spelat Kornett ett tag vilket är otroligt roligt och klurigt också för den delen. Jag har fått sortera i mina mentala "att göra" listor, måste fundera på vad som är värt att lägga energi på nu! Jag tror att man får försöka tänka som så att vad är det som jag verkligen gläds åt varje dag, vad ger mig mening, kraft och inspiration? Jag sjunger och spelar musik varje dag det skänker mig glädje och distans till allt värdsligt, jag funderar också på hur vi förhåller oss til varandra och varför vi är både så lika och så olika som människor..
Jag tror att vi alla har en slags inneboende kraft som bara väntar på att få komma till användning. Jag tror att vi skulle vara lyckligare om vi hittar tillbaka till vår egen kraft istället för detta sökande utanför oss själva. Kan det vara så att jag ska fokusera på detta och lilla familjen eller tvärt om..
Jag har följt en rätt så intressant debatt på "fejjan" där en kvinna hävdar att det ända som skiljer kvinnor från män är hormoner och vissa yttre attribut..Intressant tycker jag, bara detta med hormoner är otroligt komplext skulle jag vilja säga och de yttre attributen kan vara att män faktiskt är starkare rent fysiskt än vi kvinnor (generellt). Det finns ett uttryck ja en titel som säger att kvinnor är från Venus och män från Mars eller var det tvärt om, det som uttrycket vill slå fast vid är att det är en klar skillnad mellan kvinnor och män rent fysiologiskt vilket bidrar till en rad olikheter såsom kön, menscyklar, östrogen,testestoron och en massa andra saker.
Sedan kan en man vara väldigt "kvinnlig" i den bemärkelsen att vi värderat vissa förhållningssätt som kvinnliga och vise versa. Det känns som vi fastnat i ett köns och jämnställdhetsträsk, det det avgörande har med prestige snarare än sunt förnuft. Jag är som de fleta vet och som tydligt framgår på denna blogg kvinna och jag är också otroligt "feminin" med förmågor som skulle klassas som typiskt kvinnliga, och jag är så otroligt stolt över det.
Jag avskyr att laga punktering, byta olja, bygga ihop en bokhylla, och konstruera saker, jag kan göra det men varför ska jag göra det när någon som tycker det är trevligt kan göra det istället. Är det fel att det är skillnad mellan män och kvinnor eller att det är skillnad på människor med penis och vagina? Historiskt så har det som är kvinnligt kallats eller kännetecknats som känsla och det manliga som förnuft, kan det handla om att vi gett uttryck för det som samhället påbjöd, jag menar att det fanns en tid då män inte skulle bejaka sina känslor på det sätt som är legitimt idag och att kvinnor "fastnade" i en position där hon inte hade möjlighet att utvecklas. Idag har vi en större förmåga att se bortom våra fysiska kön och se en människa, det är stort tycker jag. Men vad som är beundransvärt, det är att bejaka stitt verkliga JAG.
Det är intressant med alla dessa könsdebatter, kulturer och roller som vi har eller som vi tilldelats. För att komma tillbaka till verkligheten, på torsdag ska vi äntligen få börja sjunga med kören igen och innan det på onsdag så ska jag spela kornett med min lilla orkester igen, så kul!!
Elin var hemma här för några dagar sedan så jag fick lyssna och känna på magen med lilla bebis i, mysigt. Hon och Ragge tog med sig Darzy upp till Västerbotten. Jag har sol i sinnet och tror på en ljus framtid!! En framtid med kärlek, musik och teologi.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar