tisdag 1 maj 2012

Jag tror jag landat efter en konsert som blev otroligt bra..Musik och teologi flöt samman och budskapet blev så kännbart genom musiken och den känsla som förmedlades. Kören lät otroligt bra och var balanserad trots att vi inte var så många, soloartisterna med de unika rösterna som valts för just den musik som framfördes kändes så klockrent. Barbro som framförde Carolas "störst av allt" och "Över älven", med en så fantastisk känsla och med en otrolig röstbredd och vilken röst sen..Natalie och Ellinor sjöng Lisa Ekdahls "Att älska är större" med sina speciella röster som gör denna sång så övertygande och så Dan Anderssons gässen flyttar tvåstämmig med en skön känsla för livet. Martin framförde "Om jag hade pengar" ur spelman på taket och han dramatiserade kring den fyndiga texten, otroligt bra! Jag framförde "Gabriellas sång" och var så "kräks" nevös så jag trodde jag skulle dö. Men det gick förvånansvärt bra och jag klarade topparna, som annars lätt skär sig när man är spänd och nervös. Nu har jag fått mersmak och vill göra musikal. Jag känner att det just nu är i musiken som man kan nå ut med evangelium. Musiken är  kravlös och kräver inte motprestation av åhöraren eller "rätt" svar.. Musiken får bara komma och sprida sig i kroppen, väcka känslor, så ett frö en insikt..
Jag känner rent spontant att musikaliska kontraster kan bli otroligt bra att blanda heligt med mer profant. Att se hur budskapet kan mötas mellan det historiska och nutid att se hur fundamentala värderingar ikullkastas då vi kan omtolka och se saker ur ett annorlunda perspektiv beroende på hur vi förhåller oss till det kristna budskapet och vad de för med sig idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar