Världens Fest Malmö 7-9:e september 2012
Fredag 7/9
Klockan 04 ringer larmet, kläder stryks och läggs samman, det sista packas ihop. Duschen mjukar upp en sovstel kropp och tankar av förväntan börjar ta form. Jag äter min gröt och ordnar med en liten matsäck för resan kommer att bli lång ner till Malmö.
Klockan 05
Skjuter jag till min ytterdörr efter ett svagt – Hejdå och på återseende, till den tomma lägenheten.
Klockan 05:30
Jag svänger in på församlingsgården och hämtar upp min kamrat Gun-Britt. Vi säger adjö till Ludvika och vår färd mot ett nytt äventyr tar sin början. Nästa stopp kommer att bli Västerås Domkyrka.
Klockan 07
Vi är framme i Västerås och det är skönt att få sträcka på morgontrötta lemmar, dricka lite kaffe och lukta på Västerås. Vi tar fram vårt bagage och går mot Domkyrkan. Det blåser något alldeles förfärligt och jag muttrar för mig själv, om att inte tagit med vantar och mössa och hur kallt ska det då inte vara i Malmö som ligger vid kusten..
Klockan 17
Efter att vi varit på ”rull” i antal timmar så når vi Malmö! Det är så vackert med hav och båtar en jättevacker stadskärna med gamla hus och nya såsom ”turning torso” och så luktar det continentalt av havet, kryddor, mat och alla människor. Det är soligt och milt och jag som muttrat om vantar och mössa, ja så är det när man bor på gränsen till norrland. Människor sitter ute på alla de serveringar som står till buds och det är som att befinna sig utomlands. Vi missar tyvärr inledningsmässan då vi har fullt upp med att bli av med vårt bagage och att få vaska av sig resdammet.
Klockan 21
Här inleder vi vår färd i detta ”digna” program som helgen erbjuder. Vi går på kyrkospel i S:t Johannes kyrka: Nåd för fem kontinenter. En liturgisk musikhändelse innehållande fem musikstycken skrivna med en utgångspunkt från texter, händelser och ögonblick från fem kontinenter. Inspirerat av allt det jordiska som förenar oss, ” Så är vi fastän många, en enda kropp, ty alla får vi del av ett och samma bröd” Detta fantastiska begrepp som verkligen tydliggör den världsvida kyrkan och som kommer att genomsyra hela denna helg på ”Världens Fest”. Vi avslutar med denna ”berörande” måltidsgemenskap och strosar sedan ”hem” genom Malmös gator, lätta befriade och förenade..
Lördag 8/9
Härlig början med en riktig ”finfrukost” följt av en mysig pilgrimsvandring till Malmös heliga platser med start vid: S:t Petri kyrka, vandringen varvades med tystnad (man blir så klok och insiktsfull när man promenerar) och psalmsång: Pärleporten, De blomster som i marken bor, och Må din väg gå dig till mötes. Vi gick genom parker och en trädgård som var en otrolig kontrast till staden och denna turning torso, till och med en gammal väderkvarn. En vacker staty som vi såg var den Solrosen som var en skulptur av kvinnan (skapelsens blomma), naken och utsträckt mot himlen omgiven av blomster!
Klockan 10
Seminariet: Ett solidariskt altarbord. Här visades bilder på bostadsområden där man trots, inte alltför goda förutsättningar planterade: blommor örter och grönsaker. Man ser att detta med odlingsgemenskap bryter isolering och utanförskap. Här öppnar man för socialisering och integration. Odlingarna har lockat nya hyresgäster och avflyttningarna har minskat! Barnen är delaktiga i odlandet och lär sig tålmodigt att vänta och vårda om det som växer och gror. Odling har även varit framgångsrikt som metod mot posttraumatisk stress hos flyktingar i samarbete med kompetent personal såsom terapeuter och psykologer. Blommorna till det egna altarbordet kan med fördel odlas av församlingen själv istället för att köpa växter som importeras, besprutas och produceras ur orättvisa arbetsförhållanden!! Den korta perioden som vi inte kan tillgå egna växter så köper vi in Fairtrade blommor!
Detta vore något för vår församling att fundera på som ett steg mot en ”hållbar utveckling”! Odlingen kan kanske bli en del i någon barn /vuxen verksamhet, det blir då roligare att tex se av det som man varit en del av på altarbordet, såsom en härlig vinbärskvist eller en ros som du själv planterat, gödslat och väntat med tålamod på..
Kristenheten får inte bara spegla de mänskliga relationerna och ord utan handling. Vi måste se till hela Guds skapelse. Vi lever av luft och luften av växtligheten och växtligheten av oss.. Vi behöver förenas över hela skapelsen, så att vi känner vördnad och förundran över själva livet och det som ingår i livsväven. Vi behöver stanna upp och lukta på blommorna.. Gud skapade i begynnelsen jorden och Gud älskade allt, ja helheten. Ur ett befrielseteologiskt perspektiv så finns Gud bland utsatthet, brustenhet och bland det som är hotat, ansvar och kärlek hänger samman, detta är den ekoteologiska utmaningen.
Klockan 11:30
Panelsamtal om: Varför är Svenska kyrkan Internationell? Det första påståendet som dyker upp är att vi är en enda mänsklighet!! – Därför ska kyrkan vara världsvid. ”Panelen” talade utifrån personliga erfarenheter att finnas i världen som kyrka. Nelson Mandelas frigivning är personifierad kyrka och hopp i högsta grad. På Utöya var människor å ena sidan förbittrade över en Gud som låter detta hemska ske, men å andra sidan en befrielse över att en präst som ändå hade tro och hopp i sig fanns där till hands när andras tro inte räckte hela vägen.. Det talades om energin i tron: Kärleken som drar in den troende i ett ”hjälpande”, ”drabbad” av att ge Guds kärlek vidare! Kyrkan ska sträva efter delaktighet, att vi behöver varandra, att be om hjälp hur trivialt detta än låter! Ett andligt perspektiv på mission där engagemang och evangelisation går hand i hand, att leva i och levandegöra Ordet.
Lunch
Golunch bestående av het Thaimat med utsikt över Malmös stadskärna. Härligt väder med massa flanerande människor. Efter maten blev vi glass sugna och jag hängav mig åt en gigantisk våffla bestående av tre kulor: Toblerone, punsch/pecan och äpple/kanel, som en bit av himmelriket att njuta av denna underbara glass, som förövrigt lär vara sommarens sista. Efter en stunds njutande med slutna ögon så gör sig, den snabbt smältande glassen påmind på både byxor och händer!
Klockan 15
Var vi på Stortorget och lyssnade på The Path – en nordisk sångvandring och följde deras sånger om miljö, integration och existens. Jag kan säga att det var ett kärt återseende då jag sist träffade dem på Rättviks stiftgårds 70 års firande. Gruppen är verkligen otroligt bra på det de gör, det finns en nästan unik samstämmighet, det är som om deltagarna är handplockade för ändamålet. En kvinna i gruppen är engelsk och har en röst som trollbinder.. Hon har en otrolig höjd i sin röst och en fantastisk bärighet i rösten som bär på de riktigt höga tonerna fast hon hela tiden ”flexar” i styrka, om man hört Enya så påminner hon om henne och så ”kulning” på det. Jag sluter ögonen och ”tar in” hennes röst som är sammet och otroligt meditativ. Efter deras uppträdande på stora scen så tågar vi alla in i S:t Petri kyrka där vi fortsätter sjunga allsång (Siabahamba och Lunka på) med kanon och variation, och The Path bjuder på lite lugnare sånger.
Klockan 18
Fredsmanifestation på Stortorget, alla Malmös kyrkklockor ringde oss samman, alla hade något vitt på sig och vi tände varsitt ljus. Doreen Månsson är konferansier och vi gästas av den otroligt entusiastiska och medryckande rapparen: Behrang Miri som till och med får oss att dansa Arabisk dans! Vi magdansar också till bandet Östblocket som sjunger Baltisk inspirerat. Cirkus event är fantastiskt roliga med svärdslukaren och ballongmannen, de visar även upp mera akrobatiska nummer och lindans!
Stephan Doloko biskop i Sydsudan och Fulata Moyo – talar om fred i länder, värden och i oss själva, Fulatas tal är inklusivt och mänskligt, den speglar kvinnokamp som vill se förbi könsbegränsningar och en otrolig kunskap. Vår Ärkebiskop Wejryd äntrar scenen med stor värme och rättframhet, han känns så ”rätt” för oss i Svenska kyrkan. Han utstrålar medkänsla, hopp och kreativitet, han känns ”busig” och talar med glimten i ögat.
Klockan 21
Världens Mässa är nu på programmet, en mässa där all liturgisk musik är östinspirerad. Mässan börjar med att musikern låter oss provsjunga dessa annorlunda musikstycken innan vi kör igång på allvar. Det är häftigt men annorlunda, jag ska visa våra musiker denna ovanliga musikbild, med mycket stråk och stränginstrument. Vi sjunger även: Gud vår Gud, vi lovar dig, Gud är en av oss vid detta bord och Vi är inte här förgäves. Vi delade bröd och vin i måltiden innan vi gick ut i Malmökvällen för nästa punkt på schemat.
Klockan 22:30
Malmö Mass Choir uppträdde i S:t Johannes kyrkan med en fantastisk konsert med otroliga solister, det var så att taket nästan lyfte och vi i publiken fick också vara med och sjunga.
Fötterna var trötta efter denna dag och vi somnade ovaggat denna kväll.
Söndag 8/9
Frukost Mums med hotellfrukost det är verkligen fantastiskt!! Efter denna hade jag bestämt mig att gå på seminarium om: Kairos Palestina dokument – Ett kristet rop på fred i Israel Palestina konflikten. Att häva Israels ockupation, att sluta förtrycka och marginalisera palestinierna. Dokumentet vill visa på en nutidskontext och att perspektivet om heligt land redan är fullföljt tillbaka i tiden. Att de måste tittas på vad vi vinner på stridigheter idag. Gud vill ju inte förtrycka. Att se judarna ur ett antisemitiskt perspektiv, hjälper inte i denna konflikt, jag har ingen skuld i den säger: Father Jamal Khader. Vi måste tänka framåt i gemenskap och ha hoppet med trots allt som varit säger han. Hoppet är det viktiga. Gunilla Hallonsten talade om vad som görs idag från Svenska kyrkans sida i detta, Främst så reagerar och protesterar vi mot brott vad gäller de mänskliga rättigheterna. Kvinnorna här har heller ingen möjlighet att bli självständiga utan de isoleras. Att vi med EU:s hjälp ska försöka mobilisera till fredsarbete med hjälp av människor som finns på platts i området. Att försöka märka varor som stöder ockupationen. Israels behandling av palestinierna är att jämföras med Apartheid regimens i Sydafrika.
Klockan 11
Sändningsmässa på Stortorget
Mässan inleddes med trumpetfanfarer i olika delar av torget som sedan vandrade samman vid scen där de spelade under prossesionen, väldigt pampigt och fint. Där gick alla de herdar som stod för kyrkan och för vad vi är. Biskoparna och Malmös präster tågade in och efter denna helg mer än tidigare så är jag så otroligt stolt över att få vara en del av den världsvida kyrkan. Jag önskar att fler genom oss alla blir varse den storhet som vi tillsammans utgör och att vi får drabbas av den rörelse av att vilja hjälpa och förändra världen. Vi avslutade med att sjunga: Må din väg gå dig till mötes. Vi höll varandras händer, vi alla som är en mänsklighet. Världens Fest kommer att äga rum i Karlstad 2014.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar