
Som en liten fortsättning på ondska så vill jag undersöka vad som får en människa att behålla tron på kärleken, all ondska till trots. Det finns något inom kristendomen som kallas för teodiceproblemet och detta handlar just om det att hur kan vi människor behålla tron på något gott då det finns så mycket onödigt lidande i världen. Jag frågade min lärare som var som en mästare för mig då jag gick Svenska kyrkans grundkurs 2006, om just teodiceproblemet. Fast 2006 visste inte jag att detta var en fråga som filosofer, historiker och andra ställt i hundratals år. Min lärare svarade att min tro har hjälpt mig! Tack vare tron så har jag kunnat se på livet från ett ljusare perspektiv.Jag tror att han menade att man måste ta bort det där om att Gud som allsmäktig (trosbekännelsen - Credo Apostolicum) För den sakens skull också skulle vara skyldig till all ondska , iallafall jag svårt att få ihop att Gud som GOD skulle stå bakom allt onödigt lidande! Det faller bort från mig, jag skyller där på dessa onda strukturer som blir till i sammanhang där våra grundläggande värden åsidosätts för att människan på ett eller annat visinte naturligt fått ta del av dessa värden/dygder: såsom i krig och missbruk av olika slag. En människa som jag kommer att tänka på är Nelson Mandela som satt i fångenskap i trettio år men som behöll sin tro, jag har skickat efter hans senaste bok som heter: Samtal med mig själv.
Jag tycker det känns viktigt att försöka sätta sig in i hur onda handlingar uppkommer och samtidigt också lära mig förstå hur jag behåller tron på det goda trots allt onödigt lidande.
Man får insikt i saker och ting när man promenerar och kokar saft, nu vet jag ju vad jag ska skriva uppsats om i höst!! Självklart om ondska och om hur behålla tron, undrar om jag får ta in lite skönlitteratur, som denna biografi av Mandela undrar vad jag ska använda för input så det inte blir åt beteendevetenskap ..Hmmm. Tål att tänkas på. Jag ska skriva under ämnet tros och livsåskådningsvetenskap.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar