Vad fantastiskt jag har fått gjort det igen, jag har fått den unika möjligheten att utforma och verka i gudstjänsten. Denna fantastiska gemenskap som den gudstjänstfirande församlingen är.
Jag talade både med och utan manus idag, visst är det väl bättre när det kommer ur hjärtat på plats, men det är svårt samtidigt för rätt som det är kan det bli "tilt" man glömer vad man sagt och vad som var "kärnan" osv. Men det är väl son "min" präst sade till mig idag då jag predikade om att lita på sin kraft, ja det är ju det som jag måste försöka att göra..
Jag blev otroligt taggad idag att få "göra mer" och jag har en råfeministisk mässa på lut, en Maria( kvinnornas kvinna) feminism handlar för mig om ett förhållningssätt gentemot de små och utsatta i vårt samhälle, om vår sårbarhet och litenhet. Men det handlar också om kvinnlighet och sensualism, att vara kvinna och våga var stark, skör och ljuv..Att måla naglarna och ha på sig läppstift, att det är vackert att framhäva kvinnlighet! Ja jag har så mycket tankar om att få ihop denna mässa, jag tänker på uttryck, med olika karaktärer i kyrkorummet, jag tänker mycket musik helst en orkester som kan ge uttryck för såväl sårbarhet som dådkraft. Massor av ljus för att symbolisera att det finns hopp om liv, som visar på en medmänsklig värme för varandras olikheter.. Jag tänker nattvardsbord med ett stort nybakt bröd som delas mellan de olika samhällsskikten, alltså rent konkret att brödet skickas och delas mellan en förutbestämd skara av väldiga olikheter!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar