måndag 25 juli 2011
Ondska
Vad är det som utlöser en ond handling och vad är det som gör att en människa väljer att göra denna onda handling. I boken: Den banala ondskan, så beskrivs Adolf Eischman (eller vad hans efternamn nu var) onda handling som banal. Varför den gjorde det var att hans personliga uppsåt egentligen inte hade att göra med att han själv ogillade judar. Men Hitler gjorde det, Hitler var populär, han ville jussom hjälpa tyskland efter första världskriget, han lät konstig men massan lät honom hållas. Eischman ville bli populär därför lät han genomföra olika aktionner för att utrota judar. För att Eischman gjorde det med sin egen popularitet för ögonen istället för av hat så kallas den ondska som drev honom till detta som banal. Precis som det i maffian och i storstäders undre värld råder en moral byggd på för oss dissade värderingar så hade Natzityskland Hitlers moral och när människor befann sig i den så var den den ända rätta, Hitler fick den att make sence.. Hur otroligt det än låter. Människor föds inte onda och ondskan har inget med taskig mutation att göra. Ondskan är strukturer som kan råka vara våra viktiga andra (signifikanta andra) dessa som barn efter föräldrarna tar efter som förebilder. De som föds i en krigszon, i ett missbrukssammanhang, som är exempel på sammanhang där dessa signifikanta andra som ger en enligt oss snedvriden moral och verklighetsuppfattning kan finnas. Det är intressant att läsa om ondska och om hur det mänskliga psyket fungerar, om hur olika beteenden kommer till. Inom missbriksvården och med tolvstegsmodellen som grund finns en bok som jag tror heter jaget och missbrukaren, om att missbrukarpersonligheten tar över och om att manipulera och överleva trots förnedring och hur den egna moralen släcks bit för bit. Inom skönlitteratur så ger Jens Lapidus triologi med bla: Snabba cash och Inte fucka upp, en beskrivning om förhållningssätt, värderingar och moral i Stockholms undre värld, där ytliga kapitalistiska värden står över dygder som medmänsklighet och kärlek och att vara rik i anden som för oss vanliga kan värderas högre än en fin bil och värsta stereon skulle låta som grekiska i den undre världens kretsar. Där droger och pengar värderas högst, där ligger lögnen närmare äbn sanningen och där kommer alltid de svar som förväntas levereras oavsett de är riktiga eller inte. Här lever människor som manupulativt serverar den sanning som ger den snabbaste cashen och renaste fixen..
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar