torsdag 30 juni 2011
Kallelsen till Guds rike det är vad som är temat på söndagens gudstjänst, alltså att leva i sin kallelse. Kan denna kallelse handla om ett inre driv, att man som människa accepterar och försöker förstå det som magkänslan försöker förmedla.? Eller handlar det om en mera konkret kallelse som den som Mose eller Jakob i gamla testamentet fick? Jag tror att i dagens samhälle så handlar det om att förstå sig själv och sin egen kraft, det som gör just dig eller mig unik. Det handlar om att lyssna innåt att stanna och lukta på blommorna och se på det vackra och sköna som vi har omkring oss. Vi känner i sådana ögonblick en otrolig vördnad och blir rörda i hjärteroten av allt det vackra som vi har fått förmågan att kunna uppleva! Det vi känner är kärlek till livet och i dessa ögonblick så kommer det plötsligt en otrolig tro på vår egen kapacitet och förmåga till oss och vi planerar både det ena och det andra och vi känner en sån otrolig harmoni med oss själva och med hela skapelsen. Denna harmoni har vi ett ansvar att försöka återskapa vi behöver må bra, vi komer att få kämpa hårt men det utvecklar och stärker oss i vårt kall att vara i harmoni för att skapa balans i hela universum. Men Guds rike vad är då det, ja som barn hade jag en bild av att det var ett ställe som man kom till när man dött. Men så tror jag inte längre att det är jag tror snarare att det handlar om ett tillstånd här och nu! Ett tillstånd av balans i harmoni och acceptansAtt finna Guds rike inom kan vara att ödmjukar sig och inte måste hävda sin rätt i de vardagshjältar som hjälper andra utan att vilja ha något tillbaka. att göra en god gärning i det fördolda. Att kunna vara lite som Timon och Pumba eller som Mowgli och Baloo.. men samtidigt Pippi och Kajsa Kavat för att komma frammåt och utvecklas. Ja Guds rike kan i stort vara ett samhälle där alla karaktärer förstår sitt värde och spelet kan börja.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar