Mitt nya arbete har hitintills givit mig nya erfarenheter, insikt och inspiration. Ta bara det här med mat, här blandas frukt nötter och russin helt ogenerat ner i grytan och vips så har en jättegod rätt tillretts. Detta med att blanda nötter och russin får mig att tänka på en fantastisk saga av Gunnel Linde om en flicka som inte har några föräldrar, så hon tillverkar helt sonika föräldrar med lite olika recept och så får de stå och jäsa i flaskor. Fantastiskt roliga böcker i ett kapitel så berättas det också om att mammor blir drakar ibland, och det tycker jag var bra!
Nu till maten, av inspiration snodde jag ihop följande: Kokade jasminris, tärnade en kyllingfile i småbitar, hackade en rölök, fräste detta, smula i en kyllingbuljongtärning och chilli (valfri sort), riv skalet från en citron och hacka lite persilja, ha i detta i fräset tillsätt riset, en dl russin och en halv dl flagad mandel. Rör ihop alles och sätt på ett lock, späd eventuellt med lite vatten, stäng av värmen, låt stå en kvart servera sedan med turkisk youghurt och iste.
Obs det blir inga föräldrar av det här receptet!
http://youtu.be/eU3apJRrN0E / Någonting att äta
Bon Apeti
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar